بازی های رایانه ای

بازی‌های رایانه‌ای امروز دیگر تنها سرگرمی نیستند، بلکه به صنعتی عظیم، چندوجهی و اثرگذار بر اقتصاد، فرهنگ و سبک زندگی بشر تبدیل شده‌اند. این حوزه، هم‌زمان با پیشرفت‌های شتابان فناوری‌های دیجیتال، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، نه‌تنها فرصت‌های تازه‌ای برای اشتغال و کارآفرینی ایجاد کرده است، بلکه به بستری جدی برای آموزش، درمان، پرورش مهارت‌های شناختی و اجتماعی و حتی شکل‌دهی هویت نسل‌های آینده تبدیل می‌شود.

در این سخنرانی، ابتدا به ریشه‌ها و مبانی نظری بازی‌های رایانه‌ای، از منظر روان‌شناختی، اجتماعی و فرهنگی پرداخته می‌شود. سپس نگاهی به ابعاد فنی و تخصصی این صنعت خواهیم داشت؛ از طراحی و تولید بازی گرفته تا برنامه‌نویسی، گرافیک رایانه‌ای، موسیقی و صدا، مدیریت پروژه و بازاریابی.

برای علاقه‌مندان ورود به این حوزه، رشته‌های دانشگاهی گوناگونی وجود دارد:

مهندسی نرم‌افزار و علوم کامپیوتر (برنامه‌نویسی موتور بازی و هوش مصنوعی)

مهندسی چندرسانه‌ای و فناوری اطلاعات (توسعه پلتفرم‌ها و شبکه‌های آنلاین بازی)

گرافیک و طراحی دیجیتال (طراحی شخصیت‌ها، محیط‌ها و انیمیشن‌ها)

طراحی صنعتی و هنرهای تجسمی (ساختار بصری و زیبایی‌شناسی بازی)روان‌شناسی و علوم تربیتی (کاربرد بازی در یادگیری و رفتارشناسی کاربران)

مدیریت و بازاریابی (توسعه بازار جهانی بازی‌ها و مدل‌های اقتصادی نوین مثل (Game-as-a-Service).

این رشته‌ها به مشاغل متنوعی منتهی می‌شوند؛ از طراح و توسعه‌دهنده بازی (Game Developer/Designer) و برنامه‌نویس موتور بازی گرفته تا هنرمند سه‌بعدی 3D Artist))، مدیر تولید (Producer)، کارشناس صداگذاری، پژوهشگر تجربه کاربری (UX Researcher) و حتی کارآفرین در حوزه استارتاپ‌های بازی و سرگرمی دیجیتال.

در ادامه، جایگاه صنعت بازی‌های دیجیتال در اقتصاد جهانی و پیوند آن با جامعه انسانی نوین بررسی خواهد شد. نشان خواهیم داد چگونه بازی‌ها به الگویی تازه از تعاملات اجتماعی، یادگیری و حتی اقتصاد دیجیتال تبدیل شده‌اند و چرا این حوزه در آینده نه‌تنها یکی از بزرگ‌ترین صنایع خلاق جهان خواهد بود، بلکه نقشی کلیدی در شکل‌گیری الگوهای زندگی فردی و جمعی ایفا خواهد کرد.

فرم ثبت نام