شعبده بازی با ریاضیات
دانشآموزان در دنیای آموزشی و کاری خود با مسائلی روبرو میشود و یاد میگیرند که از نظر علمی درست نیستند. متاسفانه بعضی از این موارد در کلاسهای کنکور نیز مطرح میشوند و به عنوان یک مطلب درست مورد استفاده قرار میگیرند.
مشکل دیگری که اکثر دانشآموزان با آن روبرو هستند کم حوصله بودن در بحثهای فکری است. این بدین معناست که فرد اگر بعد از چند دقیقه نتواند به جواب مورد نظر برسد معمولا مسئله را رها خواهد کرد.
ایجاد یک سری چالشهای فکری که دو مسیر و هدف خاص را دنبال میکنند در راستای حل مشکلات مطرح شده مفید است.
هدف اول نتیجه گیریهایی است که با فرض درست بودن موارد مطرح شده در پاراگراف اول این موارد نیز درست هستند. این نتیجه گیریها باید به گونهای باشند که بتواند باعث تعجب افراد شود. این موضوع باعث میشود فرد به دنبال دلیل آن باشد و در نهایت متوجه میشود که موضوع اولیهای که در ذهنش درست فرض کرده اشتباه است. این روند باعث خواهد شد تا فرد برای همیشه متوجه نادرست بودن این موضوع باشد.
هدف دوم طراحی و ساخت وسائلی است که از افراد خواسته شود با آن کاری انجام دهند که در نگاه اول شدنی نیست. اگر مسئله مطرح شده جذابیت خوبی داشته باشد فرد را برای ساعتها میتواند درگیر حل چالش کند. چون موضوع مطرح شده عملی است و برای فرد جذابیت دارد معمولا بعد از چند دقیقه خسته نخواهد شد و همچنان بدنبال راه حلی برای مسئله میگردد.
